Zelfmassage

 Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik voor het eerst kennisgemaakt heb met massage. Samen met een huisgenootje in het studentenhuis waar ik toen woonde. Wij hadden in de bibliotheek een boekje geleend over leren masseren en zijn op elkaar gaan oefenen. Niks hoogdravends, gewoon lekker op de bank met een muziekje op, boekje bij de hand en de oefeningen uitvoeren die beschreven stonden. Ik wist toen totaal nog niet dat deze “massage avonden” het begin waren van vele cursussen en opleidingen die ik zou gaan volgen. De oefeningen die beschreven stonden in het boekje kon je op een ander, maar ook op jezelf oefenen. Het leek mij daarom ook leuk om mijn eerste artikel te schrijven over zelfmassage.

 Iedereen heeft wel eens last van een stijve of pijnlijke spier. Of voelt dat een bepaalde plek op je lichaam niet goed aanvoelt. Vaak ga je automatisch, zonder erbij na te denken al met je hand naar de plek die gevoelig aanvoelt. Dit is iets wat ieder mens doet. Onbewust beschouwt men dit “wrijven met de handen” als een manier om het lichaam te helpen zichzelf te genezen. Omdat je lichaam dus vanzelf al weet wat goed is, wil ik je bij deze enkele tips geven voor een ontspannende massage van je gezicht en hoofd.

 Enkele tips voor de zelfmassage van gezicht en hoofd

 Lees onderstaande tips door, voordat je begint met het masseren:

 * Het kan voor sommige mensen lastig zijn te ontspannen en tegelijkertijd iets te doen. Als dat ook voor jou geld, kan het fijn zijn om deze oefeningen uit te voeren terwijl je aan tafel zit. Op die manier kan je je ellebogen op tafel houden, wat het makkelijker kan maken om je schouders te ontspannen.

 * Zorg ervoor dat je gemakkelijk zit (eventueel ellebogen op tafel) en dat je je schouders omlaag houdt. De afstand tussen je oren en schouders moet zo lang mogelijk zijn!

* Aangezien een gezicht symmetrisch is masseren we het gezicht en hoofd met beide handen tegelijkertijd. 

* Alle technieken kan je zo vaak herhalen als je zelf fijn vind, maar ik raad aan ze minimaal 3 keer te doen.

 

Zelf je hoofd en gezicht masseren

Zelf je hoofd en gezicht masseren

Zelfmassage gezicht en hoofd – stap voor stap

 * We beginnen bij het voorhoofd: zet je vingertoppen van je wijs- middel en ringvinger (van linker- en rechterhand) horizontaal naast elkaar boven op je voorhoofd (aan de rand van je haargrens) en maak cirkelvormige bewegingen. Na dit enkele keren gedaan te hebben, plaats je jou vingers een centimeter lager op je voorhoofd en maak je op die plek cirkelvormige bewegingen. Ga zo steeds een centimeter naar beneden tot je jou hele voorhoofd gemasseerd heb.

 * Vervolgens zet je duimen op je slapen en je wijsvingers op het begin van je wenkbrauwen, boven de neusbrug. Druk stevig met je wijsvingers en strijk rustig met je vingers over of net boven je wenkbrauwen naar beneden naar je duimen.

 * Daarna pak je je wenkbrauwen vast tussen duim en wijsvinger en knijp je zachtjes op verschillende plekken. Begin boven de neusbrug en ga langzaam naar beneden.  

* Vervolgens zet je jou vingertoppen van wijs- en middelvinger op je slapen en maak je cirkelvormige bewegingen.

* Hierna verplaats je jou vingers naar je wangen en maak je daar cirkelvormige bewegingen. Deze bewegingen mag je groot maken, zodat je voelt dat je mond meebeweegt.

 * Als je dit gedaan hebt, plaats je jou wijsvingers met de puntjes tegen elkaar aan op het stukje huid onder je neus en boven je lip. Je middelvingers plaats je op dezelfde manier, maar dan onder je mond tegen elkaar aan. Vervolgens trek je alle vingers naar de zijkant van je gezicht tot de wijs- en middelvinger elkaar raken.

 Sluit de gezichtsmassage af met een korte massage van je hoofdhuid.

 * Hiervoor zet je alle vingers (en eventuele je duimen) op je schedel. Het is handig om bovenop je schedel te beginnen en naar beneden te werken. Druk stevig en maak cirkelvormige beweging. Let op: je beweegt de hoofdhuid en niet je haren! Na enkele cirkels gemaakt te hebben verplaats je jou vingers naar een ander gedeelte en doet weer hetzelfde. Werk zo heel je schedel af.

 * Als afsluiter zet je jou handen weer op je schedel waar je begonnen bent, druk je minder hard en beweeg je jou vingers tegelijkertijd snel op en neer. Alsof je snel je haren aan het wassen bent. Werk zo heel je schedel af.

 Als je klaar bent, leg je handen dan op tafel of op je schoot, sluit je ogen en voel na! Waarschijnlijk voel je een groot verschil met hoe je hoofd nu aanvoelt en enkele minuten eerder, voordat je begon!

 

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *